آواز خوانی که با یک عکس سوخت!


آواز خوانی که با یک عکس سوخت!
جرس : تصویری که در کنار این مطلب می بینید، همان عکسی است که موجب شد علیرضا افتخاری خواننده سرشناس موسیقی ایرانی، بارو بندیل خود را ببندد و همراه اهل و عیال عازم فرانسه شود. تصویر مربوط است به مراسم روز خبرنگار(هفدهم مردادماه) که در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دولتی "ایرنا" در آن روز افتخاری که برای اجرای برنامه دعوت شده بود، به گرمی احمدی‌نژاد را درآغوش کشید و گفت: "آقای رییس‌جمهور دوستت دارم."  

ایرنا همچنین نوشت:  "این استاد موسیقی و خواننده مشهور کشور با تبریک روز خبرنگار به تمامی اصحاب قلم افزود: این حرف را ازروی خودستایی و تکلف نمی گویم بلکه ازدلم برخاسته و حرف دل من است.افتخاری نقش آقای احمدی ن‍‍ژاد در ارتقاء سطح نفوذ ایران درتحولات بین المللی و نیز رشد و بالندگی فرهنگ ایران اسلامی درجهان را ستود و خطاب به رییس جمهوری گفت: شما رییس جمهور شجاعی هستید بدانید امروز چشم شش میلیارد انسان به شما است. وی خطاب به رییس جمهوری گفت: آقای احمد نژاد زمانی که رییس جمهور شدید خیلی جوان بودید و اکنون کمی پیرشدید اما مرحبا برشما. افتخاری دو قطعه موسیقی دروصف عروج مردان خدا و شهدا به ویژه خبرنگاران شهید سرود که با استقبال گرم شرکت کنندگان دراین مراسم مواجه شد. افتخاری  در پایین سن محمود احمدی نژاد رییس جمهوری را درآغوش گرفت ومراتب قدردانی خود را از این رییس جمهور مردمی و دوستدار فرهنگ و هنر ایران اعلام کرد"!

ماجراهای پس از آن روز را دیگر همه می دانند. موج انتقاد از افتخاری چنان بالا گرفت که او پس از چند روز در مقام توجیه رفتار خود برآمد و عنوان کرد که چون مردم ایران را دوست دارد، احمدی نژاد را بعنوان نماینده مردم و از طرف مردم ایران و به عنوان یک ایرانی در آغوش گرفته و بوسیده است. اما این گفته نیز موثر واقع نشد و این خواننده پرطرفدار ظرف چند روزآنچنان با بی مهری و خشم مردم و طرفدارانش روبرو شد که به ناچار قصد قبلی خود را در مورد مهاجرت به فرانسه علنی ساخت و در گفت و گوئی که دوم شهریورماه با روزنامه خبر انجام داد، اعلام کرد:"در پی اتفاقاتی که اخیرا ناخواسته گرفتارش شدم و هجمه های بسیاری که بعد از آن برای خود و خانواده ام پیش آمد، رفتن را به ماندن ترجیح می دهم."

مهاجرت افتخاری از ایران زمستان سال گذشته و برای اولین بار از سوی "حقیقت نیوز" سایت خبری نزدیک به اسفندیار رحیم مشائی دوست نزدیک، پدر عروس ورئیس دفتر احمدی نژاد مطرح شد. این سایت در خبری که به تاریخ نوزدهم اسفندماه منتشر کرد، ضمن اشاره به این مسئله که شغل اصلی افتخاری ساخت و ساز و امور ساختمانی است، نوشت: "استاد علیرضا افتخاری خواننده شهیر موسیقی سنتی ایران، بزودی ایران را ترک کرده و برای ادامه زندگی به کشور فرانسه خواهد رفت. افتخاری تصمیم گرفته است فعالیت‌های گسترده و پر مشغله موسیقی را کنار گذاشته و دیگر همچون سابق در عرصه موسیقی ظاهر نشود."

افتخاری: اکنون می گویم کارم درست نبوده است!

افتخاری در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، از میان چهار نامزد تائید صلاحیت شده به احمدی نژاد پیوست و در برنامه های تبلیغاتی او شرکت جست. این امر به خودی خود اشکال نداشت همچنانکه هیچگاه از این بابت مورد بی مهری دوستداران صدایش قرار نگرفت. مردم از مرحله ای شروع به انتقاد از او کردند که پس از آشکار شدن تقلب گسترده در انتخابات و برآمدن احمدی نژاد از صندوقها، افتخاری همچنان به مهرورزی با او ادامه داد که آخرین آن درآغوش کشیدن احمدی نژاد در همایش روز خبرنگاربود. آوازخوان در شرح ماجرایی که در این همایش رخ داد، به رسانه ها گفت: "رییس جمهور به محض اینکه نزد من رسید، خودش را یکی از طرفداران و علاقمندان پیگیر آثارم معرفی کرد و من به رسم تشکر از این ابراز علاقه، او را در آغوش گرفتم." افتخاری اما نمی گوید که آیا به احمدی نژاد گفته است "دوستت دارم" یا نه؟ و اینکه اعلام می کند قبل از مهاجرت از ایران نامه ای به رئیس جمهور خواهد نوشت و از او خواهد خواست که خود در مورد ماجرای آن روز به مردم توضیح بدهد، منظورش چیست؟

هنرمند اصفهانی البته با انتقاد و ابراز گلایه از احمدی نژاد و گروه فرهنگی دولت، گفته است: "پس از این پیش آمدها و تبعات بسیاری که برای من و خانواده‌ام به وجود آمد، حتی برای یک بار یکی از اطرافیان متعددی که رییس جمهور دارد، احوالی از ما نپرسید تا حداقل بدانم کارم درست بوده یا نه اما اکنون می‌گویم نه! درنامه خود خطاب به رییس جمهور خواهم نوشت که شما حتما در جریان آن چه برای من پیش آمد قرار گرفته‌اید، اما هیچ واکنشی نشان ندادید. برای ایشان می‌نویسم که شاید شما ما را یکی از حواشی دانستید که به موضوعاتی که پیش آمد توجه نکردید. بر این اساس با چند دهه فعالیت در زمینه حفظ و گسترش موسیقی اصیل و عرفانی ایرانی، به قدری این ماجراها آزارم داد که برای رهایی از آن، کشورم را ترک می‌کنم. در این نامه از رییس جمهور می‌پرسم چطور حتی یکی از دوستان شما هم فرصت نکرد حالی از اینجانب، به عنوان کسی که سال‌ها برای موسیقی اصیل این کشور زحمت کشیده، بپرسد؟ حال آنکه من تنها به خاطر سوء تفاهم‌های ایجاد شده از دیدار با شما تحت فشار قرار گرفتم."

معامله تلخ با هنرمند

در این میان، سایت اینترنتی علیرضا افتخاری نیز مطلبی به قلم "بهمن رحیمی" منتشر ساخته که در آن آمده است: "چیزی که قلب او را به درد آورد تماشاییانی بودند که او بی توقع برایشان با بدست گرفتن میکروفن به دست ولب خوانی وحضور در رسانه صدا وسیما خود کشی هنری کرد کاری که به راحتی می توانست انجامش ندهد ولی او این کارها را به عشق آنان کرد وکاش نمی کرد....امروز هم می خواهند به جرم ابراز ادب وپاسداشت حرمت انسانی ونه فشردن دست بیگانه ونه خم شدن برای خصم ملت که برای ادای ادب به مرد خدمت اوا را تکفیر کنند.وچه معامله تلخی."

مروری بر آنچه از انتخابات خرداد 88 تاکنون در اطراف علیرضا افتخاری صورت گرفته است، نشان می دهد او که از چهارده سالگی به شاگردی استاد تاج اصفهانی پذیرفته شده، در بیست سالگی و در آزمون باربد مقام نخست را کسب کرده و در سه دهه اخیر پله های شهرت و محبوبت را طی کرده است، حالا واقعا قربانی یک "معامله تلخ" واقع شده است، البته نه با مردم بلکه معامله با دولت همان کسی که در سایت رسمی افتخاری او را "مردخدمت" می خوانند. روشن است که مشائی و احمدی نژاد خواسته اند در مقابل محبوبیت بی نظیراستاد محمدرضا شجریان در میان ملت ایران، از محبوبیت افتخاری به نفع خود بهره بگیرند و در این راه او را از مردم دور ساخته و پاسخگو هم نباشند. البته باید  از خود افتخاری نیز پرسید که بقول همشهری های اصفهانیش چرا "گز نکرده، پاره کرده است" و به ریسمان کسانی آویخته که مردم از آنان دوری می کنند. یکی از همین مردم در طرح دیدگاه خود نسبت به مهاجرت آواز خوان محبوبش (بی نام - دوم شهریور- سایت خبرآنلاین) طنز زیبائی به کار می برد و سفارشی بدرقه راهش می کند: "آقای افتخاری عزیز، پیشنهاد من این است که اگر آقای سارکوزی در فرودگاه پاریس به دیدن شما آمد، احساساتی نشوید و او را در آغوش نگیرید. من هنوز هم صدای گرم شما را دوست دارم و برایتان در همه حال و همه جا، آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون دارم"!

0 ديدگاه:

ارسال یک نظر