ترانه سبز (137) - هر روز یک ترانه سبز - خشتی دیگر بر دیوار


یک گروه موسیقی ایرانی در تورنتوی کانادا، به منظور ابراز همبستگی با جنبش اعتراضی مردم داخل ایران، اجرای جدیدی از قطعه مشهور «آجر دیگری در دیوار» گروه نام‌آشنای پینک فلوید را ارائه کردند. 

گروه موسیقی «تصویر تار» که اعضای اصلی آن دو برادر ایرانی هستند، تصمیم گرفتند این قطعه را به منظور «زنده نگاهداشتن فعالیت‌های حقوق بشری در ایران»، اجرا کرده و برای این منظور، پس از کسب اجازه از راجر واترز، سراینده این قطعه و خواننده گروه پینک فلوید، بخشی از متن این قطعه را تغییر دادند. 

در متن اصلی این قطعه، خواننده در اعتراض به نحوه شتسشوی مغزی و تحقیر در مدارس بریتانیا، خطاب به معلمی می‌گوید: «آهای معلم! اون بچه‌ها رو به حال خودشون بذار» که گروه «تصویر تار» در اجرای خود «آیت‌الله» را خطاب قرار می‌دهد.

این دو برادر که خود را «سُهل» و «سِپ» معرفی می‌کنند، در سال ۱۹۸۸ به همراه خانواده، ایران را ترک کرده‌اند.
  این دو می‌گویند که قصد دارند با این قطعه جوانان ایران را ترغیب کنند تا به مبارزات خود ادامه دهند و معتقدند که به عنوان ایرانیان خارج از کشور وظیفه دارند تا صدای معترضین داخل کشور را به گوش جهانیان برسانند.

سهل می‌گوید شجاعت معترضان به نتایج انتخابات او و برادرش را به شدت تحت تأثیر قرار داد و می‌افزاید: «ما ایرانیان خارج از کشور مستأصل بودیم و می‌‌خواستیم به نحوی اتحادمان را با جوانانی که در ایران قیام کرده‌اند نشان دهیم».

 این دو برادر می‌گویند زمانی که برای اولین بار این قطعه را در کنسرتی به صورت زنده اجرا کردند با استقبال گسترده‌ای مواجه شدند و برای همین تصمیم گرفتند آن را به صورت رسمی ضبط کنند.

این دو  در مورد نحوه دریافت اجازه از راجر واترز برای ایجاد تغییر در متن قطعه می‌گویند که در ابتدا بسیار عصبی بودند اما در نهایت شگفتی پس از ابراز این درخواست، آقای واترز به سرعت با این ایده موافقت کرده است.

لینک دانلود :
برای دریافت فایل صوتی نسخه اصلی آهنگ خشتی بر دیوار اینجا را کلیک کنید. 






0 ديدگاه:

ارسال یک نظر